Gelleråsen

16.10.2017

Vi var på plats redan på torsdagseftermiddagen och kunde i
lugn och ro montera upp vår Camp och besiktiga motorcyklarna, det var stor
skillnad mot förra året då vi kom vid halv tio tiden och mörkret hade redan
lagt sig. Man hade från början varnat för regn hela helgen men som så många ggr
förr detta året så missade man nu också, till det bättre. Första träningen på
lördagen gick dock på blöt och lite regnig bana med nylagd asfalt, det var
halt. Första kvalet och solen hade torkad upp banan ordentligt och det gick
fort därute, riktigt fort. Classe kraschade på åttonde varvet men hade på
varvet innan satt nytt varvrekord 1.17.226, en tid som räckte till pole passion. Classe
var ordentligt mörbultad han hade kanat mycket på asfalten och det syndes på
skinnstället. Nu började arbetet med att återställa 43:an Fredrik stack in till
Karlskoga och köpte glasfiberspackel, lamellrondeller vi fick glasfiberväv av
Håkan Englund lånade en "gasolsvets" av en kompis till Johan Edberg
ett nytt styre hade vi med oss fotpinnar och växel länkaget gick att
räta upp med hjälp av lite värme, ett nytt kåpglas köpte vi av Sandberg. Kl
00.30 var vi nästan färdiga, gjorde det sista på lördagsmorgonen, kval 2, ingen
slog Classes tid från gårdagen, några hjärnspöken fanns nog kvar hos Classe men
en del av dom försvann när han fått varit ute och "lekt" lite med Husabergaren.
Första finalen, starten gick inte riktigt bra kom in i första kurvan som 4-5:a
Hans Riksfjord for iväg jagandes av Wihlborg och Bäsen båda körde av under
jakten och plötsligt var Det Magnus Glad och Classe som fajtades om
andraplatsen. Det byttes plats flera gånger under resterande
varv med Classe för det mesta i täten men Magnus var snabbare i depåkurvan men
blev omkörd på start och målrakan. Sista varvet innan Magnus kör som vanligt förbi
i depå kurvan in på rakan och Classe gör ut för att köra om, men halva rakan
räcker inte till Magnus tog 2: a platsen med 7 hundradels sekunders marginal.
I depån var ändå glädjen hög, årets 4:de pokal var bärgad och vi hade bara lite
servicejobb att göra. Husabergaren skulle ut igen med ett nytt bakdäck, nyfunna
vänner hade kommenterat däcket som nu gick på tredje racehelgen, "ett bakdäck håller
bara en helg ta mitt jag skall ändå byta nu" viken skillnad det blev med "nya
bakdäcket" 10:de plats. Söndag morgon och ingen kom upp i gårdagens tider. Race
2 och nu kom Classe iväg bra 2: a in i första kurvan efter Bäsen Riksfjord och
Wihlborg hängde på, dom 4 låg så ett antal varv det blev en lucka ner till Riksfjord och något varv senare körde Wihlborg av nu började striden om förstaplatsen Classe och Bäsen byttes av i ledningen några gånger men på 11:de varvet hände en olycka och heatet flaggades av och förklarades färdigkört, vem hade vunnit? Visserligen stod Classe som segrare på den stora anslagstavlan,
men hur var reglerna, vem hade vunnit? Så kom beskedet, Stora Höga Classic
Racing Team, hade tagit sin första seger i Sverige, Grattis Classe, det blev
alkofri Champagne men snart skulle Husabergaren ut för Race 2 det blev en 8:de
plats av bara farten. Vi hade under tiden börjat att packa ihop men först
skulle det vara prisutdelning en 1: a plats och en 3:e plats på finalracet och
som grädde på moset kom en överraskande 3:e plats i Nordiska mästerskapet trots
att vi inte var på Botnia-banan och körde. Det borde även bli en 3:e plats i
Nordiska cupen och en andra plats i Svenska cupen med samma poäng som segraren
men med färre 1:a platser.
Vi Kom iväg från Gälleråsen vid 8-tiden men slog läger för natten redan i
Gullspång på deras fina ställplats, vi hann in på ICA innan dom stängde, nu
blev det riktig champagne och tårta och tillbakablickar på säsongen och vi har
väl lite svårt att smälta att vi redan andra säsongen är med och fajtas i
toppen vi har inte avbrutit ett enda av dom 10 race heat som vi ställt upp i, 6
pallplatser och 3 cupmedaljer. Hur ska vi kunna följa upp våra nu högt ställda
förväntningar inför nästa år.