2018

2018

 

När vi avslutade förra säsongen var vi övertygade om att det skulle bli ett lite lugnare vinterhalvår, vi hade bestämt att ej riva motorn utan bara göra sånt som kunde kollas utifrån. vi skulle bygga ett nytt avgassystem, gå igenom och förbättra fjädringskomponenterna, lacka  kåpan, tanken och cutsen.  

Men vi började att bygga på en ny ram som vi kallar "cykel 2", vi började också att bygga på "motor 2". Vi hade redan köpt en extra kåpa, betydligt lättare än den gamla och en Cuts fick vi tag på hos Ingmar Stig. Vi hade nu en extra uppsättning  som kunde användas till cykel 2.

Vi fick under senhösten ett erbjudande att vara med på mässan och visa upp Classic Racing, vårt upplägg var att visa upp två 350 racers en "old Scholes" och en lite modernare upplaga vi hade tänkt att bygga en depå där vi skulle visa upp en motor i delar och även sånt som kan gå sönder, nu ändrades planerna för oss och vi blev bara en del av CHCS montern.
allt detta hade skapat mycket extra arbete för oss när vi var tvungna att iordningställa en en cykel i "utställningsskick" för att sedan montera ner den och börja bygga upp den på nytt nu i "racingskick".  Nu börjar jobbet " för Classe" en ny ram skall förstärkas dvs alla punktsvetsar skall helsvetsas och förstärkningar skall in på rätt ställe. Svingen förlängde vi förra året, tills i år bygger vi en ny. för att förbättra väghållningen gör vi om innandömet i framgaffeln med lite modernare  grejer. Köper också nya stötdämpare bak.  
Men det är ju sällan dikten stämmer överens med verkligheten..
Vår medlem i teamet Calle Fran`zen som tog  licens förra året hade beslutat att lägga av hans 350 hade bara strulat med allt möjligt. och i slutet av förra året dök det upp en annons på blocket " CB 750 motor ej komplett med ram utan papper på blocket". Jag ringde Calle och fråga, ska vi köpa den, sagt och gjort Calle tog med lite delar som killen ville och affären var ett faktum. Tanken var att Calle och jag skulle köpa och bygga den med Classe som förare. Men Classe ville vara med i den om han skulle köra och så blev det.  Nu började vi leta efter delar, jag fick reda på att Tor-björn Johansson hade sina CR förgasare kvar det var bara att ringa, ska fundera på blev svaret, Thor-björn slutade köra Classic racing 2015. När jag två veckor senare ringde igen hade han bestämt sig att börja köra igen vilket iofs var roligt.
Två-tre veckor senare dök det upp en annons på Facebook "Honda 750 Classic racer till salu" Classe undrade vad tycker du nästa dag åkte vi till Eskilstuna och köpte den, och givetvis var det som alltid mycket mer att göra än man tänkt sig. Det var Tor-Björn som fått köpa tillbaka sin senaste racer och sålde den gamla som han börjat bygga på igen. Nu bygger vi alltså på två 350 och två 750, det var detta vinterhalvåret som skulle bli lite lugnare :)