2018

2018

§Licens och Bandagar på Sviestad

Den 5.6 maj var det dags igen, kl. 09.00 på lördagsmorgonen började utbildningen av 16
förare och funktionärer.
Under lördag -söndag växlades teori med praktik, 9 förare körde upp och tog
licens bl.a. en ny kille i 350 klassen som köpt sin Honda av Robert Dauksz Sollebrunn.
Det var också bankörning för andra som ville testa sin Classic. racer efter
vinterarbetet i garaget.
På lördagen var det så fullt i depån så det var svårt att hitta plats men det tunnades ut mycket fram på kvällen.
Under söndag förmiddag var vi funktionärer och som tack för detta var det fri
körning på eftermiddagen.
En lyckad helg med många, många varv på banan, det är alltid en del småfel som
uppstår under dessa två dagar men inget som men inget som hindrade oss att vara
med på nästkommande körpass, växel staget gick av men med hjälp av en
vinkelslip förminskade vi staget till 6 mm och gjorde nya gängor, batteriet verkade
också att börja tacka för sig, väl hemma så tillverkade vi ett nytt stag av
aluminium och et litiumbatteri inköptes.
Vi hörde heller inte talas om några större missöden hos Honda folket (350, 500,
750) det var över 10 cyklar från detta gäng som var på plats.
Nu ser vi fram emot vad som händer i Finland nästa helg, vi är inte själva med
och kör (för långt, för dyrt). Men dom flesta av våra "konkurrenter" är där.
För vår del blir det en bandag på Gelleråsen innan vi åker till Våler den 8-11
juni.

Stora Höga
Classic Racing Team gm/ Leif Karlsson


 

När vi avslutade förra säsongen var vi övertygade om att det skulle bli ett lite lugnare vinterhalvår, vi hade bestämt att ej riva motorn utan bara göra sånt som kunde kollas utifrån. vi skulle bygga ett nytt avgassystem, gå igenom och förbättra fjädringskomponenterna, lacka  kåpan, tanken och cutsen.  

Men vi började att bygga på en ny ram som vi kallar "cykel 2", vi började också att bygga på "motor 2". Vi hade redan köpt en extra kåpa, betydligt lättare än den gamla och en Cuts fick vi tag på hos Ingmar Stig. Vi hade nu en extra uppsättning  som kunde användas till cykel 2.

Vi fick under senhösten ett erbjudande att vara med på mässan och visa upp Classic Racing, vårt upplägg var att visa upp två 350 racers en "old Scholes" och en lite modernare upplaga vi hade tänkt att bygga en depå där vi skulle visa upp en motor i delar och även sånt som kan gå sönder, nu ändrades planerna för oss och vi blev bara en del av CHCS montern.
allt detta hade skapat mycket extra arbete för oss när vi var tvungna att iordningställa en en cykel i "utställningsskick" för att sedan montera ner den och börja bygga upp den på nytt nu i "racingskick".  Nu börjar jobbet " för Classe" en ny ram skall förstärkas dvs alla punktsvetsar skall helsvetsas och förstärkningar skall in på rätt ställe. Svingen förlängde vi förra året, tills i år bygger vi en ny. för att förbättra väghållningen gör vi om innandömet i framgaffeln med lite modernare  grejer. Köper också nya stötdämpare bak.  
Men det är ju sällan dikten stämmer överens med verkligheten..
Vår medlem i teamet Calle Fran`zen som tog  licens förra året hade beslutat att lägga av, hans 350 hade bara strulat med allt möjligt. Den såldes senare till Roger "Bäzen" Gustavsson.
i slutet av förra året dök det upp en annons på blocket " CB 750 motor ej komplett med ram utan papper på blocket". Jag ringde Calle och fråga, ska vi köpa den, sagt och gjort Calle tog med lite delar som killen ville ha och affären var ett faktum. Tanken var att Calle och jag skulle köpa och bygga den med Classe som förare. Men Classe ville vara med i den om han skulle köra och så blev det.  Nu började vi leta efter delar, jag fick reda på att Tor-björn Johansson hade sina CR förgasare kvar det var bara att ringa, ska fundera på blev svaret, Thor-björn slutade köra Classic racing 2015. När jag två veckor senare ringde igen hade han bestämt sig, att börja köra igen vilket iofs var roligt.
Två-tre veckor senare dök det upp en annons på Facebook "Honda 750 Classic racer till salu" Classe undrade, vad tycker du nästa dag åkte vi till Eskilstuna och köpte den, och givetvis vardet som alltid mycket mer att göra än man tänkt sig. Det var TorBjörn som fått köpa tillbaka sin senaste racer och sålde den gamla som han börjat bygga på igen. Nu bygger vi alltså på två 350 och två 750, det var detta vinterhalvåret som skulle bli lite lugnare :) .

TB:s 750 var på 836 cc så det första var att skaffa en 750 cylinder och F1:ans kolvar, när det var ordnat kom nästa problem, ramnumret var delvis bortskaft av kopplingsvajern, vi blästrade ramen då det var en del andra svetsjobb som också måste göras, detta är vi ännu inte klara med.  Det var också en del  svetsjobb på blocket som måste göras.

CB500 Racer

   

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång