Sviestad

27.08.2017

Anlände torsdag vid middagstiden och
fick en bra plats i kartingdepån trots att stora delar var avstängt bland annat
den s.k. Smålandsgatan pga. av ny asfaltering. Dom som kom framåt kvällen hade
svårt att hitta sig en plats.
Fredag och uppvärmningsheat, allt verkade fungera 1.08.750 nytt banrekord för
Classe. Har inte sagt något om vädret, det blåste och kom skurar lite då och då
under hela helgen.
Första kvalet blött men inte regn 1.12.176 och andra kvaltid, vi i teamet kunde
konstatera att vurpan i Våler i regn inte hade satt några djupare spår i
Classe.
Fredag kväll och vår chefsmekaniker Calle Franzén från Växjö anlände, känns
tryggt att honom på plats.
Lördag kval 2 1.09.075 och fjärde kvaltid och allt fungerar som det ska förutom
bakstötdämparna som vi måste få ordning på eller skaffa nya.
Race 1, starten går fortfarande inte riktigt bra 2-taktarna kom iväg före
Classe vilket gjorde att det blivet en lucka fram till tät trion Klas Eriksson,
Magnus Wihlborg och Roger "Bäsen" Gustavsson trots att Classe kom förbi rätt
snabbt så hade det blivet en lucka som vi aldrig förmådde ta ifatt, 4:a och vi
är helt nöjda men.... Det hade varit roligt om vi hade kunnat ge Classe en riktig
chans att hänga på topptrion.
Vi hade börjat helgen med 210 munstycke och gick ner till 190 och fick en
mycket piggare motor innan drog den till 10 500 varv vi hade varvstoppet på
11000 med 190 munstyckena drog den hela vägen till varvstopp men stiften blev
lite vita.
Calle hade med sig 200 munstycken. Vi har hela tiden Gelleråsen i bakhuvudet
när den nöp med 190 munstycken och utan luftfilter. Efter att ha diskuterat detta inom teamet men
även frågat några experter som sa, kanske för vita, inga problem, så fattade vi
följande beslut, vi kör på 190 och höjer varvstoppet till 11500-700 det blev
11800 höjs säkert till 12000 tills Gelleråsen.
Race 2 Nu kom Classe iväg i starten och går in i Esset som 4:a bara 10-15 meter
bakom trion där Bäsen hade tagit starten. Nu var vi med i racet Classe körde
förbi Magnus efter några varv och tog upp jakten på Bäsen som hade blivet
passerad av Klas. Efter ytterligare några varv kom Classe ifatt Bäsen och
förbi, dessa två bytte placeringar under ett antal varv, nu var det racing,
ända tills en varvning stökade till det lite och Bäsen fick några meters
försprång och bara lite drygt ett varv kvar Classe beslöt att bevaka tredje
platsen då han redan nu hade varit ute på asfaltskanten i sin kamp om 2: a
platsen, vi var 2.192 sek efter Bäsen i mål och 3.3120 sek. efter Klas. Nu är vi med, vi har hittills levt på Classes
köregenskaper nu börjar även 43:an att bli konkurrenskraftig. Helt klart vår
största framgång Trots segrarna i Danmark och tredje platsen i Våler. Det blev
alko.fri champagne i depån både för 3: e platsen men även för körningen i
heatet. Nu är vi med redan på vår andra säsong trots att det kommit in två f.d.
proffsåkare och Magnus Wihlborg som återvänt, och så finns ju Klas Eriksson
där. Snabbaste varvet i finalen blev1.07.214 och det innebar ett nytt
varvrekord på Svistad.
En mycket lyckad helg för teamet. 

Jag har inte nämnt vår nya medlem så mycket men nu efter 2
tävlingar känns den riktigt välkommen i teamet, en Husabergare FS 650 som Classe kör i Supermono. Den är väl
inte riktigt konkurrenskraftig då den även körs som gathoj men den ger många
banmil i kroppen även om det är en annan körstil. Classe, vi, har bara sliks
till den vilket gör att den är näst intill omöjlig att köra i regnväder, i
synnerhet när Svemo?, MCHK-R? el. tävlingsledningen lite luddigt bestämt att
man inte får sätta ner foten i marken som man alltid gör i Super Motard, det är
mycket irritation bland supermono åkarna om detta.. Kval 1 1.21.990 14 plats
jätteblött, Kval 2 1.05.542 16 plats. Race 1 körde vi inte pga regnet. Race 2 1.04.566 10 plats. Detta gör att
Husabergaren går "betydligt " fortare än Hondan men den blir frånåkt på rakorna
då den har ca 30 hästar mindre än dom värsta. I denna klassen är reglerna max
800 cc och min 90 kg utan förare, borde
vara inkl. förare för att ge alla samma sportsliga chans 😊.