Gelleråsen
Gelleråsen
26 - 28 augusti
Vi kom inte iväg förrän vid 17 tiden på torsdagen och 40 mil senare var vi framme.
I mörkret riggade vi upp tält, husbil och husvagn. Då det var första gången vi
var här och det hade det varit roligt att gå ett varv på banan men det blev
inte tid för det.
Första träningstiden 1.23, första kvalet 1.22. Allt gick bra men det var
väldigt varmt, runt 30 grader och Classe var helt slut. Lördag, kval 2 och
tiden blev 1.21 och därmed 4:e startplats.
Race 1 Classe ligger och fajtas med täten då vänster fotpinne lossnar, vilket
gjorde att det blev nästan omöjligt att växla och han kom i mål som 6:a med
bästa varvtid 1.21.
Då 43:an gått mycket fett och vi inte hade mindre munstycken med oss tog vi bort
luftfiltren. Det fanns inte utrymme för så många varv på uppvärmningen men
cykeln verkade gå bra, stiften var kanske lite väl ljusa men....
Race 2 . Johan Källvik och Classe fajtades om 3;e platsen samtidigt som dom
jagade Ingmar Stig. Klas Eriksson ledde i vanlig ordning. På sjätte varvet
börja motorn tappa ork och Classe avbröt tävlingen DNF.
Detta skulle senare visa sig vara ett klokt beslut.
Racingsäsongen var över för nybörjar teamet.
Vi rev motorn i veckan som följde, den hade nypt, kolvarna skadade men loppen
hade klarat sig. Vänster yttre lagret på vevpartiet hade skurit, detta var
säkert anledningen till att tändningarna strulat hela året då det blev
vibrationer längst ut på tappen, glappet i lagret var på nästan 2 mm, det satt
ett rullager på den ohärdade vevtappen där det skulle varit ett kullager.
Vad lärde vi oss mer, det vibrerar mycket, allt lossnar, man vinner många
segrar i garaget, det kostar mycket mer än vad vårt lågbudget projekt hade
tänkt.
Men det är mycket roligt, kamratskapet och hjälpsamheten i depån är stor.
Så om kunskapen och pengarna räcker till så är ambitionen att slåss om
platserna 1-5 nästa år i varje i varje race.
Fick nyss reda på att det kommer in en f.d. proffsförare i 350 klassen till
nästa år, detta kanske gör att vi får sänka ambitionen något.