Det senaste inom Classic racing
Här kommer ni kunna läsa om lite ditt och datt i racingvärlden klass 4 m.m.
Roadracing (TT) var enligt många bättre förr. Maskinerna, förarna, publiktillströmningen, arrangemangen runt tävlingarna för att inte tala om doften av R-olja och ljudet. Classic Roadracing återspeglar TT tävlingarna som de var förr, både för förarna och för publiken. Classic Roadracing är i dag den mest expansiva av alla svenska roadracing-klasser, över hälften av licenserna för svensk roadracing är utfärdade för Classic. Sverige är, efter England, det största och aktivaste landet i Europa när det gäller riktig tävlingsverksamhet av denna typ. Alla tävlingar har en öppen depå så att publiken kan röra sig fritt för att se på maskinerna, tala med förarna samt uppleva den sociala gemenskapen. På våra tävlingar får du möjlighet att både se och höra värstingarna från en tidigare epok, t.ex. Norton Manx och Domi, Matchless G 45 och G 50, AJS 7 R, Triumph, BSA (1,2 och 3 cyl), Velocette, BMW, NSU, Vincent, HD, Honda CB, Suzuki, Kawasaki, Ducati, Aermacchi, Yamaha TZ, Bultaco, MotoBi, MZ bara för att nämna några. Och det sparas heller inte på gasen, det går fort i täta och spännande tävlingsheat.
Som ni kanske förstår så kommer det mesta att handla om 350 klassen.
Hans Riksfjord återvänder till 350 klassen, Hans är 5 faldig Nordisk mästare i klassen och vann både race-heaten på Botnia banan i övertygande stil.
Vill du veta mer om Hans kolla in hans hemsida. https://riksfjord-racing.com/index.php/en/
Johan och Robert dvs Racing-Science har varit uppe i Stockholm och köpt 2 st CB 350 racers, den ena kommer 1996 års vinnaren i Scandinavien open klass 250 production Roger "Bäsen" Gustavsson från Sollebrunn att köra. Dit har Johan och Robert flyttat si racingavdelning.
Se mer under https://racing-science.com/honda-cb350-classic-roadracing/
GottNytt År alla 350-förare!
Den gångna säsongen börjar nu fall glömska och det dåliga samvetet inför den nya säsongen
kryper sakta på oss. Själv har jag efter många år gjort erfarenheten att det
jättelånga tävlingsuppehållet inte alls är så jättelångt. Jag tror de flesta håller med mig.
Så mycket nytt har jag inte att komma med denna gång men lite har i alla fall dykt upp.
MC-mässan i Stockholm
Den årliga MC-mässan är i år i Stockholm26-29 Januari nästa år. MCHK-R har en egen monter.
Vad som skall visas vet jag inte exakt, men en del kommer att vara att locka funktionärer.
Ny förare
Karl-Johan Franzen, som under den gångna säsongen hjälpt #43 "Classe" Sämsgård i Stora
Höga Classic Racing Team, blev så biten av Classic racing att han nu köpt en
Honda 350 som han tänker tävla med 2017.
Calle är en välkänd person i Classic Honda Club. Välkommen i 350-gänget Calle.
Regeländring
På Nordiska Grenmötet i höstas röstades följande regeländring igenom.
För nybyggda cyklar gäller att kombinationen av motor och ram måste ha existerat under
perioden. För 15 till 20 år sedan togs ett beslut om att det var tillåtet att använda vilken ram som helst så länge det var en tidstypisk rörram. Ett antal maskiner har byggts utifrån
denna regel men nu plötsligt får vi inte längre bygga och tävla med sådana cyklar.
Till vilken nytta?? Har vi plötsligt blivit väldigt renläriga?
Själv har jag tre ramar som jag nu förmodligen inte kan använda. Tänkte bygga en Metisse Honda 350, lik den jag själv kör, även till Daniel men det kommer jag nu troligen
inte att kunna göra. Kanske är det fler än jag som drabbas av den nya regeln,
hör av er i så fall!
Tråkigt att man inte hört med de olika klasserna innan beslut tas om en sådan regeländring!
Vad tycker ni i klassen om den nya regeln?
Artiklar om classicracing
För närvarande finns det ingen möjlighet att publicera artiklar om classicracing i MCHK-R's
regi. Tidningen är avsomnad, hemsidan har inte ännu lyckats axla denna uppgift. En lösning är dock på gång men jag vet inte exakt när det nya kommer.
De som är medlemmar i Classic Honda Club har däremot tillgång till en eminent
klubbtidning som oftast innehåller flera artiklar om classicracing. Detta
mycket tack vare Peter Lundin samt Leif Karlsson (Teamchef Stora Höga CCR)!
Jag har bifogat lite smakprov, bl.a min egen artikel "DET STORA MISSLYCKANDET
eller KALABALIKEN I VÅLER". Rubriken är nog lätt att förstå när ni läst
artikeln! Ni finner även en artikel om Classe Sämsgård och Stora Höga Classic
Racing Team. Jag bifogar även ett poem, skrivet av Steffen Rosén, en hängiven 350-fantast och tillika sponsor till Team DCS.
OBS - Poemet skall framföras i raskt tempo för att komma till sin rätt!
Information till 350-nyhetsmail
Skicka mig gärna information, artiklar, bilder eller vad som helst som kan vara intressant för oss i 350-klassen som jag kan ta med i nästa nyhetmail.
Ingemar Stig
350 Klasspappa
Hej Ingemar och alla andra Tack för infon, alltid välkommet med lite nytt!
Vi har fler nya förare förutom Kalle som har siktet inställt på 350 klassen, allas vår Erkki Männistö som jagat / jagats av, sin son i RD250 har skaffat en 350 och så har vi 1996 års Scandinavian open segrare i 250 production Roger "Bäsen" Gustavsson som även han har en styrning i 350 till 2017! kanske finns det fler??? Förutom det så undrar jag om det finns någon lista på Ram-Motorkombinationer som är godkända eller är det upp till oss själva att lista ut? "existerat under perioden" betyder det tävlat i någon 350 klass någonstans på jorden fram
t.o.m. 1972 eller vad?
Kör hårt snart är det gasdax🏍🏁👍 //Robert Dauksz